BLOG

UX Design for the Enterprise

When we talk UX, we talk business.

Sfera UX a fost si probabil inca este ignorata cu desavarsire in mediul Enterprise. Cati dintre noi nu suntem angajati ai unei multinationale care foloseste un sistem ERP/CRM sau orice alt fel de sistem informatic achizitionat de la terti? De obicei tertii sunt companii mari producatoare de software care ofera servicii si solutii personalizate nevoilor mediului de afaceri. Cati dintre noi nu am fost nevoiti sa folosim aceste produse software si in cate cazuri am fost nemultumiti de modul greoi de utilizare al acestora?

Cati dintre noi considera utilizarea unui astfel de sistem o povara mai mult decat o modalitate eficienta care sa ne ajute la indeplinirea sarcinilor de serviciu intr-un timp cat mai scurt? Cati dintre noi nu ne-am fi dorit ca aplicatia respectiva sa arate altfel si sa fie mult mai usor de utilizat?

Sfera Enterprise a ignorat pentru foarte mult timp importanta designului UX/UI, concentrandu-se exclusiv pe functionalitatea aplicatiei. Interfetele grafice sunt in multe cazuri proiectate de programatori care de cele mai multe ori nu au nici cea mai mica legatura cu designul UX sau UI.

In ultima perioada, mediul Enterprise se afla sub asediul UX. Mai mult de nevoie decat de voie. Poate pentru ca s-a ajuns la un nivel de intelegere mult mai profund care pune pe primul loc experienta utilizatorului. Mediul Enterprise este un mediu sobru, orientat pe afaceri, iar arta pare ca este un intrus in aceasta sfera. Expresia artei implementata in interfetele grafice este tocmai acel liant de care avem nevoie pentru a lega sistemul informatic de utilizator, care nu este o masina si caruia nu ii poate fi pretinsa lipsa sentimentelor.

Pornind de la aceasta premisa, tindem sa vedem o aplicatie informatica mai putin din prisma celui care o foloseste si mai mult din prisma modelului de afaceri caruia i se adreseaza. Verticala de business a oricarei firme trebuie sa fie sustinuta de o infrastructura IT puternica, iar o infrastructura IT puternica este un ecosistem in care primordiala este eficienta. Pentru a adresa problemele de eficienta trebuie sa ignoram propria noastra ignoranta si sa abordam un model orientat catre satisfactia consumatorului, in cazul nostru, a utilizatorului.

In acest fel domeniul UX/UI intra in sfera Enterprise si isi face loc in procesul de dezvoltare al celor mai puternice aplicatii de business. Sisteme de urmarire a productiei, sisteme ERP/CRM complexe, sisteme de analiza, statistica si raportari automate, module pentru TopManagement iar lista poate continua.

Rethinking Enterprise UX in the Age of Consumerization

Sa ne uitam la cele mai folosite sisteme de operare de pe planeta. Windows si OS X. Sunt cele mai folosite pentru ca sunt cele mai puternice sau pentru ca sunt cel mai usor de folosit? Iar daca Microsoft si Apple au inteles acest lucru poate ca e timpul sa il intelegem si noi.

Microsoft are de multi ani designeri UX si psihologi care studiaza comportamente si tipare umane. De altfel ca pondere in totalul angajatilor, programatorii in sine sunt mai putini de jumatate. Apple este un pionier in tot ceea ce inseamna Design. Pornind de la produsele hardware si terminand cu infrastructura de aplicatii si servicii software.

Atat Microsoft cat si Apple ofera software orientat catre consumator. Asadar, cum regandim strategia de UX din mediul Enterprise in era orientarii exclusive catre consumator?

Know your customers

Procesul de proiectare al unei solutii software orientata catre mediul de afaceri incepe de la client. Incepe prin a cunoaste de ce are nevoie utilizatorul astfel incat sa isi rezolve problemele de business cat mai eficient. Nimeni nu doreste o aplicatie care sa il incurce mai mult decat il ajuta. Clientii au intotdeauna o problema de business care trebuie adresata, dar ei la final sunt oameni, nu masini. Au emotii si sentimente. Iar acest aspect a fost ignorat cu desavarsire in mediul Enterprise. Pana in acest moment.

Astfel, designul UX ca disciplina de importanta maxima in procesul de dezvoltare al unei solutii software ajunge in mediul Enterprise. Rezultatul va fi implementarea unor sisteme complexe orientate exclusiv catre client, nu catre nevoia de business in sine. Pe ea o adreseaza in mod direct, insa folosind o abordare user friendly.

Design for tomorrow

Procesul de dezvoltare al unei aplicatii complexe pentru mediul Enterprise este anevoios. Insa acest lucru trebuie sa se reflecte doar asupra echipei care il dezvolta si nu asupra clientului final. Noi trebuie sa oferim o solutie software complexa si puternica dar nu complicata. Vom observa ca in acest fel se muta complexitatea de la utilizatorul final in codul sursa. Cresc costurile dezvoltarii insa creste si satisfactia utilizatorului. Odata cu ea, fidelizarea.

Invatam de la concurenta, invatam din produsele software pe care ei le dezvolta si ne modelam intreg procesul de proiectare al unei aplicatii business avand in prim plan cresterea eficientei de utilizare. Un produs software foarte usor de folosit se vinde singur si devine in acelasi timp mainstream. Iar momentul in care devine mainstream este momentul in care devine atractiv pentru actualii si noii potentiali clienti.

So, Enterprise, are you ready for tomorrow ?

Astazi, utilizatorii finali iau tot mai multe decizii cu privire la ceea ce ei doresc sa obtina de la solutiile software pe care le folosesc. Avand in vedere acest aspect, echipele UX pot fi eroii propriilor organizatii, construind experiente unice. Iar satisfactia consumatorului este de fapt propria noastra carte de vizita.

The challenge for IT is to take off its features hat, and think about the end user.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.